Skontaktuj się z nami!
Dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za komunikat
Menu
O nas
Oferta
Więcej informacji o nas
OZE
Rynki zagraniczne
Kontrahenci
Relacje inwestorskie
Raporty bieżące
Zobacz więcejESG
Bezpieczeństwo
To nasz priorytet i wspólne dobro. Dążymy do tego, by nasi pracownicy i partnerzy, po zakończeniu prac, wrócili bezpiecznie do domu.
Zobacz więcej
Kariera
Media
O wszystkim tym, co robimy.
Na bieżąco.
Znajdź w Mediach:
01.09.2025
Budimex zakończył prace na odcinku A1 linii kolejowej nr 104 Chabówka – Rabka Zaryte, w ramach strategicznego projektu kolejowego Podłęże–Piekiełko. Po ponad dwuletniej przerwie spowodowanej modernizacją, pasażerowie mogą ponownie korzystać z przystanku Rabka-Zdrój, wyposażonego w nowy, 300-metrowy peron. To pierwszy etap jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych w Małopolsce.
– Przebudowa całego układu komunikacyjnego centrum Rabki przy zachowaniu ciągłości ruchu była ogromnym wyzwaniem inżynieryjnym. Dzięki zaangażowaniu zespołu oraz bliskiej współpracy z mieszkańcami oddajemy do użytku pierwszy fragment tej wyczekiwanej inwestycji – mówi Krzysztof Kulpa, Dyrektor Kontraktu w Budimex SA.
W ramach inwestycji powstało nowe przejście podziemne z rampą dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz całkowicie przebudowany układ drogowy w centrum Rabki-Zdroju – z dwoma rondami, przejazdem bezkolizyjnym pod torami i odnowioną infrastrukturą podziemną. Dzięki temu mieszkańcy i turyści zyskali bezpieczniejszy oraz bardziej funkcjonalny układ komunikacyjny w sercu miasta.
Standardy środowiskowe i dialog społeczny
Modernizacja odcinka Chabówka – Rabka Zaryte realizowana była w wymagającym górskim terenie, z czynnymi osuwiskami i zabudową miejską. Inwestycja objęta została rozbudowanym nadzorem środowiskowym, obejmującym m.in. monitoring botaniczny, ichtiologiczny, herpetologiczny, chiropterologiczny, entomologiczny i ornitologiczny.
Budimex zrealizuje także działania kompensacyjne: nasadzenie około 730 drzew i 1000 m² krzewów, montaż 12 budek dla ptaków i 8 budek dla nietoperzy. Odpady budowlane były gromadzone selektywnie i przekazywane wyspecjalizowanym podmiotom. Natomiast materiały typu tłuczeń torowy, ziemia i piasek, czy kruszywo pochodzące z prac budowlanych były zagospodarowywane na miejscu budowy.
– W przypadku tego typu realizacji najważniejszy jest nie tylko efekt końcowy, ale też sposób prowadzenia prac. Każdy etap konsultowaliśmy z lokalną społecznością, informując mieszkańców o zmianach w organizacji ruchu i reagując na zgłoszenia. Transparentny dialog to jeden z kluczowych elementów całego procesu – podkreśla Mateusz Mikołajczyk, Zastępca Dyrektora Kontraktu w Budimex SA.
Projekt o znaczeniu strategicznym
Umowę na realizację pierwszego etapu modernizacji LK 104 Budimex podpisał 11 maja 2023 roku z PKP PLK. Kontrakt o wartości 366 mln zł netto obejmował 6-kilometrowy odcinek linii kolejowej wraz z infrastrukturą techniczną i budową nowych obiektów inżynieryjnych. Linia stanowi część sieci TEN-T oraz komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Modernizacja linii 104 to jeden z kluczowych fragmentów projektu „Podłęże–Piekiełko”, który docelowo skróci czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza do około godziny, a do Zakopanego – do 90 minut.
Dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za komunikat
Specjalista ds. Public Relations