16.12.2024

Kolejarze kończą prace na stacji Warszawa Zachodnia

Udostępnij artykuł

Do końca grudnia Budimex zakończy prace przy modernizacji kolejowej części stacji Warszawa Zachodnia. Podróżni będą mogli skorzystać z nowego przejścia podziemnego po wybudowaniu części obiektu realizowanego przez Tramwaje Warszawskie. Do tego czasu PLK SA zakończą proces wynajmu lokali komercyjnych. 

Od czerwca, podróżni na stacji Warszawa Zachodnia korzystają już ze wszystkich 9 peronów. Teraz, do końca grudnia, wykonawca zakończy prace w części kolejowej przejścia podziemnego i tym samym wszystkie zakresy inwestycji po stronie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. sfinalizowane. Aby podróżni mogli skorzystać z nowego obiektu, muszą zostać dokończone roboty związane z budową części tramwajowej. Ten etap planowany jest do połowy roku i po przeprowadzeniu ostatecznych odbiorów pasażerowie będą mogli już zejść pod ziemię.

Nowe przejście podziemne jest dłuższe i szersze od poprzedniego. Obiekt umożliwia dojście do wszystkich 9 peronów zarówno od strony Woli jak i Ochoty. Zainstalowano w nim windy oraz schody ruchome, które ułatwią pasażerom wejście na perony. Docelowo znajdą się w nim kasy biletowe, poczekalnie i lokale usługowe. Obecnie wygodne dojście do pociągów zapewnia wybudowana kładka, z której można zjechać windami na poziom „0”.

– Do końca 2024 roku planujemy uruchomienie wind łączących wszystkie perony z kładką nad nimi. Na przełomie 2024 i 2025 roku autobusy wrócą na końcowy przystanek przy dworcu na ul. Tunelowej. Pasażerowie będą mogli stamtąd przejść do kładki, która prowadzi do peronów 1-8, lub skorzystać z przejścia podziemnego, które prowadzi na peron 9 – zapowiedział Piotr Wawrzycki, Dyrektor Rejonu, Budimex SA. 

W listopadzie PLK SA rozpoczęły procedurę związaną z komercjalizacją powierzchni handlowo-usługowej na stacji Warszawa Zachodnia. Największy węzeł komunikacyjny w stolicy, po zakończeniu modernizacji stanie się również centrum handlowym, które przyciągnie tysiące klientów każdego dnia. W przejściu podziemnym rozlokowanych zostało 26 lokali i obecnie trwają negocjacje z oferentami.

– Oprócz prac przy hali dworca posadziliśmy przy tym projekcie już około 100 drzew i ponad 3,5 tys. krzewów, a na powierzchni 460 m² urządzimy trawniki – mówi Patryk Jaworski, kierownik budowy z Budimeksu. – Ważnym elementem jest również wytyczona wzdłuż jezdni droga rowerowa, która ma rozdwajać się, umożliwiając rowerzystom wjazd pochylnią na kładkę nad peronami. W planach jest także rampa zjazdowa od strony Al. Jerozolimskich. Kładka, którą oddaliśmy kilka lat temu, ma odpowiednią nośność, co pozwala nawet karetką pogotowia wjeżdżać i zawracać, by nieść pomoc podróżnym. Druga odnoga drogi rowerowej prowadzi bezpośrednio do nowej hali dworcowej, gdzie przewidzieliśmy stojaki na rowery, a w razie większego zainteresowania cyklistów, przygotowaliśmy także rezerwowe miejsce do parkowania jednośladów.

Modernizacja Warszawy Zachodniej to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w kraju. Wszystkie perony są zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto.