Strona główna > Media > Konsorcjum Gulermak i Budimex zbudują S19 z tunelem i estakadą
Znajdź w Mediach:
Menu
O nas
Oferta
Więcej informacji o nas
OZE
Rynki zagraniczne
Kontrahenci
Relacje inwestorskie
Raporty bieżące
Zobacz więcejESG
Bezpieczeństwo
To nasz priorytet i wspólne dobro. Dążymy do tego, by nasi pracownicy i partnerzy, po zakończeniu prac, wrócili bezpiecznie do domu.
Zobacz więcej
Kariera
Media
O wszystkim tym, co robimy.
Na bieżąco.
Znajdź w Mediach:
13.11.2024
Konsorcjum firm Budimex i Gülermak (lider konsorcjum) podpisało 13 listopada br. umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na realizację 5,2-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19, w formule projektuj i buduj, który będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W ramach umowy powstanie najdłuższy tunel w województwie podkarpackim. Wartość kontraktu wynosi 1 909 653 720,00 zł brutto, a inwestycja ma zostać zakończona w ciągu 59 miesięcy od daty podpisania umowy.
Odcinek między Jawornikiem a Lutczą, realizowany będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Najważniejszymi elementami tego odcinka będą dwunawowy tunel o długości niemal 3 km, poprowadzony pod górą Kamieniec, oraz estakada o długości 780 m, której filary osiągną wysokość aż 36 m. Tunel pod górą Kamieniec, będzie drążony nową tarczą TBM o średnicy blisko 15 metrów i stanie się najdłuższym tunelem drogowym w województwie podkarpackim i jednym z najdłuższych w Polsce.
– Trasa odcinka Jawornik–Lutcza przebiega przez obszary o skomplikowanej budowie geologicznej, złożonej z fliszowych osadów, takich jak zlepieńce, piaskowce i łupki ilaste. Specjalistyczne badania geologiczne wykazały dużą zmienność warunków gruntowych oraz obecność terenów osuwiskowych, które będziemy musieli zabezpieczyć podczas budowy. Wybór Budimeksu jako wykonawcy przy tak skomplikowanym projekcie dobrze świadczy o naszym wieloletnim doświadczeniu – mówi Artur Popko – Prezes Budimex SA.
Projekt przewiduje budowę dwujezdniowego odcinka drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym. Dodatkowo powstaną nowoczesne elementy infrastruktury drogowej, takie jak Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Barwinka), urządzenia systemu zarządzania ruchem, przejścia dla małych zwierząt oraz specjalne instalacje ochrony środowiska. W ramach zadania przebudowane zostaną również istniejące drogi kolidujące z nową trasą oraz infrastruktura techniczna przyległego terenu.
– Gülermak po raz kolejny został wybrany do realizacji strategicznego i wymagającego technicznie projektu infrastrukturalnego w Polsce na świecie. Nasz doświadczony personel ma na swoim koncie setki kilometrów zrealizowanych tuneli oraz obiektów inżynieryjnych. Zawarcie tego kontraktu jest nie tylko potwierdzeniem naszej 15-letniej obecności na polskim rynku, ale również dowodem naszych unikalnych kompetencji. W Polsce drążyliśmy już tunele w mieście czy pod rzekami, teraz czas na tunel pod górami! – mówi Bülent Özdemir, prezes Gülermak SA.
Projektowany odcinek S19 jest częścią szlaku Via Carpatia, kluczowego korytarza transportowego, łączącego Litwę i Polskę (porty w Kłajpedzie i Gdańsku) z greckimi portami Morza Egejskiego oraz Stambułem. Trasa Via Carpatia przebiegać ma przez osiem państw: Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunie, Bułgarię, Grecję i Turcję.
Na terenie Polski Via Carpatia będzie miała długość około 700 km, łącząc pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W województwie podkarpackim trasa S19 docelowo osiągnie długość około 169 km,
z czego 81,8 km jest już dostępne dla kierowców, a kolejne odcinki są w realizacji.
Realizacja przez konsorcjum Budimex i Gülermak odcinka Jawornik–Lutcza, z najdłuższym w województwie podkarpackim tunelem to ostatni odcinek S19 między Rzeszowem a granicą ze Słowacją, który nie był w realizacji. S19 ułatwi międzynarodowy transport na trasie Via Carpatia oraz wzmocni potencjał logistyczny polskiej gospodarki.
Michal Wrzosek Budimex S19