12.12.2025

Otwarcie mostu na Sole na obwodnicy Oświęcimia

Udostępnij artykuł

Budimex wraz z GDDKIA Oddział w Katowicach oddał do eksploatacji kolejny odcinek obwodnicy Oświęcimia. Tym razem udostępniono kierowcom fragment 1,6 km drogi wraz z nowobudowanym mostem  na rzece Sole.  Nowa trasa powstaje w ramach Programu Budowy 100 obwodnic.

Most ten jest kluczowym elementem obwodnicy wyczekiwanym przez mieszkańców i włodarzy Oświęcimia. Cała 9 km trasa skomunikuje w 2026 roku Oświęcim z trasą S1 w województwie śląskim. Jest to już trzeci oddany do użytkowania fragment obwodnicy.

W ramach inwestycji budowana jest nowa droga krajowa nr 44 „Obwodnica Oświęcimia” o długości nieco ponad 9 km, prowadząca od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. Trasa omija  miasto od strony południowej, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. 

Otwarty most nad rzeką Sołą o długości 463,5 m posiada jedno z najdłuższych przęseł nurtowych o takiej konstrukcji w Polsce. Wynosi ono 140 m. Obiekt ten umożliwia przeprowadzenie drogi krajowej nr 44 nad ul. Legionów  w Oświęcimiu (DW 933), nad terenem ujęcia wody „Zasole”, rzeką Sołą i zbiornikiem wodnym Kamieniec.

Konstrukcję mostu stanowi dźwigar skrzynkowy strunobetonowy z estakadami dojazdowymi wykonanymi z zastosowaniem prefabrykowanych belek typu „T” – mówi Anna Nicieja – Dyrektor Kontraktu Budimex

Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina

Największym wyróżnikiem tej realizacji są obiekty mostowe. Most nad Wisłą długości 432m budowany w technologii nasuwania podłużnego, Most nad Sołą o długości 463m budowany w ‎technologii nawisowej wiadukt WK2 z przejściem pod czynną linią kolejową LK93 i LK882

Pobierz plik - obrazek

Otwarcie Mostu Na So