26.04.2021

Pierwsza elektryczna spycharka pracuje na S19 Via Carpatia

Udostępnij artykuł

Na placach budowy realizowanych przez Budimex pracę rozpoczęła pierwsza spycharka wyposażona w bezpośredni napęd elektryczny. Ta nowoczesna maszyna jest cichsza, bardziej ekologiczna i wydajniejsza.

Branża budowlana odpowiada na świecie za połowę emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Jednym z głównych emitentów CO2 jest sprzęt budowlany zasilany silnikami spalinowymi. Caterpillar D6 XE wyposażona jest w silnik elektryczny, który bezpośrednio napędza całą maszynę, a generator prądu jest zasilany ekonomiczniejszym silnikiem spalinowym. W maszynie jest o 90% mniej części ruchomych niż w tradycyjnym układzie napędowym. Maszyna zużywa o 15% mniej oleju napędowego niż jej odpowiedniki tradycyjne odpowiedniki. Poprzez zastosowanie nowoczesnych podzespołów, zredukowano ilość czynności serwisowych, filtrów, oraz zmniejszono ilość olejów i środków smarnych potrzebnych do funkcjonowania maszyny (ok 25%). Wydłużając jednocześnie czas eksploatacji, uzyskano zmniejszenie kosztów obsługi o ok. 10% w stosunku do napędu konwencjonalnego. Nowa spycharka Budimeksu pracuje obecnie przy budowie nasypów oraz warstw konstrukcyjnych.

Jednym z elementów strategii firmy jest wyznaczanie trendów w innowacyjnym i zrównoważonym budownictwie. Spółka rozpoczęła właśnie realizację nowej strategii CSR na lata 2021 – 2023, która zakłada m.in. aktywne działania na rzecz ochrony środowiska, w tym redukcję do 2023 roku emisji CO2 na budowach o 50%.

Stale się rozwijamy i od lat inwestujemy w nowoczesne technologie oraz innowacyjny sprzęt, który realnie pozwala nam ograniczać wpływ prowadzonych przez nas budów na środowisko. Nowa, elektryczna spycharka, która rozpoczęła niedawno prace na Via Carpatia pod Kamieniem, redukuje hałas, zmniejsza emisję CO2 i oszczędza zużycie paliwa  – komentuje Artur Popko Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Operacyjny Budimex. 

Caterpillar D6 XE to spycharka średniej wielkości, która zasiliła park maszynowy Budimeksu to pierwsza na świecie spycharka o napędzie elektrycznym z podniesionym kołem napędowym. Napęd elektryczny pozwala na przeniesienie o 35 i 10 proc. materiału więcej odpowiednio na galon/litr paliwa i godzinę. Spycharka została wyposażona także m.in. w zintegrowaną kamerę cofania zapewniającą lepszą widoczność na placu budowy, poręcze po obu stronach dachu kabiny, ulepszoną wentylację, która zapewnia pracownikom prowadzącym pojazd czystsze środowisko chroniąc przed kurzem i zanieczyszczeniami oraz mikrofon z obsługą technologii Bluetooth® umożliwiający korzystanie z telefonu komórkowego bez użycia rąk.

Budimex, na zlecenie GDDKiA, realizuje obecnie ponad 8 kilometrowy odcinek S19 Kamień – Sokołów Małopolski Północ. Generalny wykonawca jest odpowiedzialny m.in. za wybudowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej, dwóch węzłów drogowych oraz dziesięciu obiektów inżynieryjnych. Prace zaawansowane są już na tym odcinku w ponad 50%.

W ramach prac przy S19, poza odcinkiem Kamień – Sokołów Małopolski Północ, Budimex jest odpowiedzialny także za budowę odcinka od węzła Białystok Zachód (bez węzła) do węzła Białystok Księżyno (z węzłem). W portfolio inwestycji infrastrukturalnych generalnego wykonawcy znajdą się także m.in. odcinek autostrady A1 Tuszyn Tuszyn-Piotrków, drogi ekspresowej S61 (na odcinkach: Suwałki – Budzisko z obwodnicą Szypliszek, Stawiski-Szczuczyn, Wysokie – Raczki), a także obwodnic: Metropolii Trójmiejskiej, Wałbrzycha oraz Oleśnicy w woj. dolnośląskim.