Skontaktuj się z nami!
Dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za komunikat
Menu
O nas
Oferta
Więcej informacji o nas
OZE
Rynki zagraniczne
Kontrahenci
Relacje inwestorskie
Raporty bieżące
Zobacz więcejESG
Bezpieczeństwo
To nasz priorytet i wspólne dobro. Dążymy do tego, by nasi pracownicy i partnerzy, po zakończeniu prac, wrócili bezpiecznie do domu.
Zobacz więcej
Kariera
Media
O wszystkim tym, co robimy.
Na bieżąco.
Znajdź w Mediach:
10.11.2022
07.11.2022 dokonano symbolicznego wbicia łopaty i rozpoczęcia robót na dziewięciokilometrowej obwodnicy Oświęcimia relizowanej przez Budimex. Budowa będzie obejmować wykonanie drogi krajowej 44 klasy GP stanowiącej obwodnicę Oświęcimia łączącą się z drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała w rejonie węzła Oświęcim.
Umowa w formule Projektu i Buduj została zawarta z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie 10.07.2020, a wniosek o wydanie ZRID został złożony zgodnie z Kontraktem 10.05.2021.
Budowa będzie realizowana w bezpośrednim sąsiedztwie obszarów Natura 2000 oraz nad ujęciem wody dla gminy i miasta Oświęcim „Zasole” Obwodnica znajduje się także w bezpośrednim sąsiedztwie byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz – Birkenau. W związku z tym projekt musiał uwzględniać zapisy i wymagania wynikające z Raportu z oceny oddziaływania na dziedzictwo UNESCO.
Z uwagi na wymagania Raportu Unesco dotyczące ochrony miejsca pamięci Auschwitz/Birkenau, zaprojektowano zabezpieczenia akustyczne takie jak: wały ziemne oraz ekrany ziemne i panelowe. Zastosowano również obniżone oświetlenie drogowe oraz oprawy oświetleniowe o kierunkowym rozsyle światła do powierzchni drogi, tak aby zminimalizować rozproszenie światła poza drogę. Zaprojektowano zieleń mającą na celu odizolowanie wizualne obwodnicy Oświęcimia od punktów obserwacyjnych z miejsc wrażliwych historycznie.
W trakcie projektowania staraniem Kontraktu wykonano dodatkowo zaawansowaną analizę widoczności z Muzeum Auschwitz na przyszłą drogę – mówi Paweł Zawiła Dyrektor Kontraktu Budimex.
W tym celu odtworzono model terenowy wraz z zielenią metodą fotogrametrii przy użyciu dronów, dodano do tego wizualizację projektowanych elementów zabezpieczających jak ekrany i wały ziemne i ze strefy obozu przeprowadzono symulację czy przy tak dobranych zabezpieczeniach będą widoczne elementy infrastruktury drogowej lub wysokie pojazdy. Analiza potwierdziła właściwy dobór niwelety trasy i skuteczność zaprojektowanych zabezpieczeń i została wysoko oceniona przez międzynarodową Komisję Unesco – dodaje Paweł Zawiła.
W ramach inwestycji zostanie wykonane między innymi:
– 9 km dwujezdniowej drogi klasy GP wraz z infrastrukturą towarzyszącą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska
– 5 skrzyżowań
- Most nad Wisłą długości 432m budowany w technologii nasuwania podłużnego
- Wiadukt WK2 – Przejście pod czynną linią kolejową LK93 i LK882.
- Most nad Sołą, ujęciem wody Zasole i stawem Kamieniec długości 463m budowany w technologii nawisowej z najdłuższym przęsłem 140m
- Przebudowa linii wysokiego napięcia o długości 10,1km
- Przebudowa gazociągu
- Budowa i przebudowa dróg lokalnych o długości 16,1km
Dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za komunikat
Rzecznik Prasowy Budimex