Strona główna > Media > Budimex terminowo zakończył budowę Trasy Słowackiego!
Znajdź w Mediach:
Menu
O nas
Oferta
Więcej informacji o nas
OZE
Rynki zagraniczne
Kontrahenci
Relacje inwestorskie
Raporty bieżące
Zobacz więcejESG
Bezpieczeństwo
To nasz priorytet i wspólne dobro. Dążymy do tego, by nasi pracownicy i partnerzy, po zakończeniu prac, wrócili bezpiecznie do domu.
Zobacz więcej
Kariera
Media
O wszystkim tym, co robimy.
Na bieżąco.
Znajdź w Mediach:
13.12.2012
Umowa z Gdańskimi Inwestycjami Komunalnymi reprezentującymi Gminę Miasta Gdańsk, o wartości 109,7 mln złotych netto, została podpisana 4 sierpnia 2011 roku.
Inwestycja ma ogromne znaczenie dla trójmiejskiej aglomeracji. Trasa Słowackiego stanowi połączenie południowo- zachodniej części miasta z południową obwodnicą Gdańska, a także połączenie Portu Lotniczego z Portem Gdańskim i stadionem PGE Arena. Nowa trasa pozwoli także odciążyć główne arterie komunikacyjne miasta.
Kontrakt był nietypowy. Zamawiający – Gmina Miasta Gdańsk reprezentowana przez Gdańskie Inwestycje Komunalne – przewidziała na jego realizację 25 miesięcy, Budimex podjął się wykonania tego zadania w ciągu zaledwie 16 miesięcy. Budowa zbiegła się w czasie z mistrzostwami Europy w piłce nożnej, a trasa przebiega koło PGE Arena. Mistrzostwa nie pozostały bez wpływu na postęp prac na kontrakcie. Już 20 maja, pół roku przed kontraktowym terminem, Budimex uzyskał pozwolenie na użytkowanie przejścia dla pieszych pod Trasą Słowackiego. Dzięki temu podczas Euro kibice mogli przejść tunelem na stadion.
Również pół roku przed kontraktowym terminem spółka zapewniła przejezdność przez węzeł w rejonie skrzyżowania trasy z ul. Stadionową.
Warto również wspomnieć o nietypowym wiadukcie nad torami kolejowymi. Wiadukt jest czteroprzęsłowy, o konstrukcji skrzynkowej ze sprężonego betonu, z najdłuższym 120 metrowym przęsłem nad torami kolejowymi podwieszonym do stalowej konstrukcji łukowej. Stalowa konstrukcja łukowa składa się z dwóch rur o średnicy 1,5 m i 27 stalowych połączeń o przekroju 0,8 m. Rury zostały wyprodukowane na zlecenie Budimeksu w Niemczech. Z Niemiec, jako 12- metrowe proste odcinki, zostały przetransportowane do zakładu gięcia w Wielkiej Brytanii. Wyprodukowanie konstrukcji wraz z gięciem i przygotowaniem elementów do montażu zajęło 10 miesięcy. Montaż trwał dwa miesiące.
W ramach kontraktu Budimex wybudował:
– 2,16 – kilometrowy odcinek Trasy Słowackiego (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku) i trzy
jednopoziomowe skrzyżowania: z Al. Gen. J. Hallera (czterowylotowe z sygnalizacją świetlną), z ul.
Gdańską (trójwylotowe z sygnalizacją świetlną), z ul. Nową Gdańską (czterowylotowe z sygnalizacją
świetlną),
– przebudowę ul. Uczniowskiej
– węzeł drogowy typu harfa łączący Trasę Słowackiego z ulicą Stadionową,
– dwutorową linię tramwajową wzdłuż Al. Gen. J. Hallera (o długości 370 m),
– rozjazdy tramwajowe na wysokości skrzyżowania z Trasą Słowackiego,
– jednotorową linię tramwajową od skrzyżowania Al. Gen. J. Hallera z ul. Gdańską, (długość 415 m),
– mury oporowe o wysokości od 2 do 10 m nad poziomem terenu, na połączeniu Trasy Słowackiego z ul.
Stadionową i Uczniowską o łącznej powierzchni 6,7 tys. m.kw.,
– tunel dla pieszych z ciągiem pieszo – rowerowym łączącym ul. Uczniowską ze stadionem PGE Arena,
– wiadukt nad torami kolejowymi,
– w ramach branży hydrotechnicznej wybudowano trzy zbiorniki retencyjne oraz przebudowano Kanał
Warzywód.