Strona główna > Media > Mostem przez Wisłę
Znajdź w Mediach:
Menu
O nas
Oferta
Więcej informacji o nas
OZE
Rynki zagraniczne
Kontrahenci
Relacje inwestorskie
Raporty bieżące
Zobacz więcejESG
Bezpieczeństwo
To nasz priorytet i wspólne dobro. Dążymy do tego, by nasi pracownicy i partnerzy, po zakończeniu prac, wrócili bezpiecznie do domu.
Zobacz więcej
Kariera
Media
O wszystkim tym, co robimy.
Na bieżąco.
Znajdź w Mediach:
24.09.2012
Będzie to największy most typu extradosed* w Europie.
Umowa na realizację tej inwestycji została podpisana z gdańskim Oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 3 września 2010 roku. Jej wartość wynosi 250,8 mln zł netto.
Most przez Wisłę zostanie wybudowany w ciągu drogi krajowej nr 90. Połączy drogę krajową nr 1 – leżącą po zachodniej stronie rzeki z drogą krajową nr 55 – leżącą po jej wschodniej stronie.
Na przeprawę mostową składają się estakady dojazdowe nad terenem zalewowym i most główny.
Trasa główna przeprawy będzie miała 11,9 km długości.
W jej ciągu powstaną następujące obiekty inżynierskie:
– most przez rzekę Wisłę o długości 808,5 m i całkowitej szerokości 15,9 m,
– trzy estakady o łącznej długości ok. 1 km,
– most przez rzekę Strugę Młyńską (25 m) i przez rzekę Liwę (51,6 m),
– trzy przejścia dla zwierząt, przejście gospodarcze oraz kilkanaście przepustów, pełniących
równocześnie funkcję przejść dla małych zwierząt.
Inwestycja obejmuje także przebudowę skrzyżowania z drogą krajową nr 91 (na początku projektowanego odcinka) oraz budowę pięciu nowych skrzyżowań – w tym dwóch dwupoziomowych, ronda (na końcu projektowanego odcinka) oraz 17 dróg lokalnych i dojazdowych o łącznej długości ok. 9 km. Do zadań Budimeksu należy też uszczelnienie wałów przeciwpowodziowych i budowa ponad 7 km ekranów akustycznych.
* Budowa mostu typu extradosed o tej skali to pionierska realizacja na skalę europejską, a nawet światową; dotychczas takie obiekty powstały w Japonii (dwa) i Szwajcarii (jeden).
Most extradosed łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Część kabli sprężających poprowadzonych jest poza przekrojem dźwigara. Rozpiętości przęseł na tego typu konstrukcjach wynoszą od 100 do 200 metrów. W przypadku przeprawy w Kwidzynie rozpiętości wynoszą od 130 do 204 m.
Do budowy mostu zastosowano beton klasy B80 – to pierwsze w Polsce wykorzystanie betonu o tak wysokiej wytrzymałości, co wynika ze specyfiki konstrukcji mostu oraz z obliczeń wykonanych przez konstruktorów.
Zaletą rozwiązania, w porównaniu z mostem podwieszonym, jest niższy koszt budowy (niższe pylony i krótsze wanty). Most extradosed jest także ciekawszy architektonicznie.
Na obecnym etapie prace są prowadzone w systemie zmianowym 24 godziny na dobę, 6-7 dni w tygodniu. Na budowie pracuje ok. 300 osób, w tym ok. 200 na moście przez Wisłę.
Prace, jakie są obecnie prowadzone, to:
most przez Wisłę:
– dokończenie budowy ustroju nośnego: wykonywanie płyty ostatniego segmentu mostu; po
zakończeniu betonowania segment połączy estakadę z mostem,
– budowa pylonu na podporze położonej na środku Wisły,
– budowa podpory na brzegu rzeki po stronie Opalenia,
– wykonywanie zakotwień want,
– prace przygotowawcze do sprężenia wewnątrz skrzynki (tj. ustroju nośnego),
estakady i małe mosty:
– prace przygotowawcze do wymiany łożysk – na czas nasuwania estakady były zamontowane łożyska
ślizgowe,
– prace wykończeniowe
roboty drogowe:
– układanie nawierzchni bitumicznych,
– wykonywanie ekranów akustycznych,
– prace wykończeniowe.
Termin zakończenia prac wyznaczono na 19 grudnia 2012 roku.