17.05.2023

Postęp prac na budowie Terminala T3 Baltic Hub

Udostępnij artykuł

Nowy terminal kontenerowy T3 Batic Hub realizowany przez konsorcjum Budimex i DEME zyskał już widoczny zarys. Jego kontur i powierzchnia są widoczne nawet z lądu. Trwają prace kafarowe, czerpalne i refulacyjne, wbudowywane jest podłoże pod konstrukcję terminala.

– Aktualnie trwają m.in. prace pogłębiarskie i refulacyjne w celu konstrukcji platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala kontenerowego. Całkowita ilość wydobytego urobku na koniec marca wyniosła ponad 3 mln m3 z czego prawie połowa została wykorzystana do zalądowienia nowego terenu. Prace prowadzone są przy użyciu 3 pogłębiarek TSHD Artevelde, Pallieter, Uilenspiegel. Równolegle trwają prace przy budowie konstrukcji ściany północnej. Do tej pory zainstalowano metodami wibracyjnymi już blisko 100% zakresu ścianek typu AZ o długości elementów 22,5m i łącznej masie ponad 4200 t. W ten sposób zbudowaliśmy konstrukcję pod przyszłe nabrzeże o długości 747 mb. – mówi Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA.

Kalendarium inwestycji

Budowa projektu T3 jest realizowana w dwóch etapach. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex i DEME wybuduje 36-hektarowy terminal obok Terminalu 1. Ten nowy obszar terminalu, który zostanie ukończony do pierwszej połowy 2024 r., zostanie w całości odzyskany z morza. Zwiększy to zdolności przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU (kontenery 20-stopowe) do 4,5 mln TEU rocznie. W drugiej fazie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Ma się rozpocząć na początku 2023 r., a zakończyć w drugim kwartale 2025 r.

Projekt T3 obejmuje również zakup siedmiu żurawi nabrzeżnych, które są w stanie obsługiwać największe statki na świecie, a także 20 półautomatycznych suwnic bramowych montowanych na szynie (RMG) dla placu kontenerowego, którymi operatorzy będą mogli sterować zdalnie z ergonomicznie zaprojektowanych przestrzeni roboczych. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajne, nowoczesne i bardziej komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w roku.

O Baltic Hub

Baltic Hub (BH) rozpoczął działalność w 2007 roku pod nazwą DCT Gdańsk i ma zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Całkowita długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na jednoczesną obsługę 4 statków. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców na świecie.  W 2021 roku terminal obsłużył ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 roku BH osiągnął kamień milowy 15 milionów TEU, czyli całkowitą przepustowość obsłużoną od momentu powstania terminalu. BH zatrudnia ponad 1 200 osób, z czego ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na gospodarkę regionalną i polską, generując ponad 12 mld zł rocznie do budżetu państwa z podatku VAT, akcyzy i ceł.  BH jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund doradzanego przez IFM Investors (30%).

O PSA International

PSA International (PSA) jest wiodącą grupą portową i zaufanym partnerem dla interesariuszy ładunków. Dzięki flagowym operacjom w Singapurze i Antwerpii, globalna sieć PSA obejmuje 160 lokalizacji w 42 krajach na całym świecie. Portfolio Grupy obejmuje ponad 60 terminali głębokowodnych, kolejowych i śródlądowych, a także powiązane firmy w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, logistyki, usług morskich i cyfrowych. Opierając się na głębokiej wiedzy i doświadczeniu zróżnicowanego globalnego zespołu, PSA aktywnie współpracuje ze swoimi klientami i partnerami, aby dostarczać światowej klasy usługi portowe, opracowywać innowacyjne rozwiązania w zakresie ładunków i współtworzyć Internet Logistyki. Jako partner z wyboru w globalnym łańcuchu dostaw, PSA jest „światowym portem zawinięcia”. Odwiedź nas na www.globalpsa.com lub śledź nas na LinkedIn i Facebooku (@globalpsa).

O firmie DEME

DEME (Euronext Brussels: DEME) jest wiodącym wykonawcą w dziedzinie energetyki morskiej, remediacji środowiska, pogłębiania i infrastruktury morskiej. DEME angażuje się również w działalność koncesyjną w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, infrastruktury morskiej, zielonego wodoru i głębinowych zbiorów minerałów. Firma może opierać się na ponad 145-letnim doświadczeniu i jest liderem w dziedzinie innowacji i nowych technologii. DEME może polegać na około 5000 wysoko wykwalifikowanych specjalistów i obsługuje jedną z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie flot na świecie.